Hravé tipy, jak přimět děti ke spolupráci (i když se jim zrovna nechce)

Aletha Solter je psycholožka, která učí rodiče hrát si. A to zejména v situacích, které jsou k vzteku. Její semináře jsou plné hravých tipů a triků, jak se s dětmi nepřít, přimět je ke spolupráci, zbavit je strachů a u toho všechno zažívat záchvaty radosti a smíchu.

 

Vezměte si na pomoc maňásky či loutky

Maňásek vám může pomoci v mnoha konfliktních situacích, například při odchodu z domova. Navlečte si maňáska na ruku a mluvte srandovním hlasem: „Kamaráde, je čas se obléct. Ukážu ti, kde máš botičky a ty si je zkusíš sám nazout, platí?“

 

Vyprávějte příběhy

Tato pomůcka je skvělá například ve večerních hodinách, kdy dítě potřebuje pomalu přeladit na klidnější mód a u toho ho například vykoupat.

 

„Až budeš ve vaně, budu ti vyprávět jeden moc zajímavý příběh. Když jsem byla stejně velká jako ty, byl můj nejoblíbenější.”

 

Příběh nabídněte v jakémkoli konfliktu, například i při čištění zoubků. Každý zoubek může být například skřítek, který křičí: „Ještě já potřebuju vydrhnout!” A druhý zase: „Ne, já jsem špinavej, mě umyj!”

 

Použijte písničky a hudbu

„Přál by sis při uklízení zazpívat nějakou super písničku?”

„Kterou písničku by sis chtěl zazpívat, aby nám ten úklid šel lépe od ruky?”

„Co takhle si při úklidu pořádně zatančit?”

„Pustím tu uklízecí písničku jako vždycky, co ty na to?”

 

Střídejte se při plnění společného úkolu

„Je čas uklidit kostky. Pojďme se střídat v házení kostek do krabice. Chceš začít?”

„Je čas sklidit ze stolu. Pojďme se střídat v odnášení nádobí. Začneš?”

„Je potřeba udělat myčku. Pojďme se střídat. Přeješ si začít?”

 

Děti a spolupráce - společné plnění úkolu

Společné čištění botiček na houpacím prkně jako stolečku

 

Šaškování

Vymýšlejte situace, které děti pobaví. Při oblékání například předstírejte popletení - ponožky dejte na ruce, čepici na nohy, apod. Udělejte šaškováním z povinnosti hru.

 

Dávejte dětem možnost volby

Dáte-li dětem na vybranou, cítí se méně pod vaším vlivem a samostatnější. Setkáte-li se s nějakou povinností (nutnou aktivitou), postavte ji vždy mezi dvě volby:

 

„Přeješ si, aby tě dnes vykoupal táta nebo máma?”

„Chceš si vzít tričko se lvíčky nebo opičkami?”

„Jakou si vezmeš lahev na vodu – tu větší nebo menší?”

 

Hra na výměnu rolí

Hry na výměnu rolí jsou mnohdy nejlepším způsobem, jak zvládnout konflikt, navíc na nich není nic těžkého. Při těchto hrách jednoduše předstírejte, že jste slabí, nemotorní, hloupí, neochotní, že se bojíte nebo jste vzteklí. Například při úklidu dávejte schválně kostičky vedle krabice, netrefujte se, dítě vám ukáže, jak se to dělá. Tento způsob hry děti motivuje ke spolupráci, a navíc jim pomáhá vyrovnat se s pocity bezmoci a slabosti. Typickým příkladem je polštářová bitva nebo jakákoliv hra, kde se například necháte porazit.

 

Spolupráce

Povinnost si rozdělte a vymyslete hravou pointu:

„Já budu utírat houbičkou tuto stranu stolu a ty zase druhou. Jakmile se potkáme, naše houbičky se mohou pozdravit.”

„Já budu stlát tuto část postele a ty zas tu druhou. Jakmile postel usteleme, zazpíváme společně ukolébavku medvídkovi.”

 

Děti a spolupráce - kidhelper v kuchyni

Spolupráce v kuchyni v připraveném prostředí s Kidhelperem

 

Přečtěte si také:

KidHelper a KidSafe: Jak funguje rostoucí učící věž a bezpečnostní textilní doplněk

Montessori učící věž vs. židle

Učící věž: Proč je fajn ji mít doma

11 tipů k použití Montessori učící věže

Připravený rodič je půlkou úspěchu k připravenému prostředí

Jak začít s Montessori doma? Praktické tipy od Aleny Špačkové z montessori_sense

Zpět do obchodu