Smyslohraní pro batolata

Batolata se nachází ve vývojovém stádiu, kdy jejich mozky lační po objevování nového. To, že u ničeho nevydrží, je pro ně typické a zcela pochopitelné. Ono jim to prostě nedá. Neustále cítí nutkání přebíhat sem a tam. Hrát si s tím i oním. Existuje ale jednoduchý způsob, jak je na chvíli zklidnit a nechat je užívat si momentální flow – senzorická hra.

 

Batolata naprosto milují objevování světa prostřednictvím svých smyslů. Sensory play, tedy smyslová hra, stimuluje jejich smysly, rozvíjí kognitivní dovednosti a ovlivňuje způsob, jakým se děti učí o světě. Dokáže v nich vyvolat takový zájem, že se od hry nedokáží odtrhnout, a doba, kdy se zdají být z hadích ocásků upletení, je tatam. 

 

Při senzorické hře děti rády testují hranice samotného materiálu. Chtějí všechno brát do rukou, mačkat to, deformovat, bouchat s tím, šplouchat, přelévat, nabírat, rozmazávat. Možná vás napadá, že u toho bude trochu binec. Ano, může být. Ale je to zcela vítané. Vedle smyslového materiálu, pomůcek a hraček se tedy také vybavte pořádnou dávkou trpělivosti a pochopení. Nepořádek je přeci jen také příležitost, jak se společně něco naučit.

Hmatové hry

Během smyslohrátek u nejmenších dětí dochází k rozvoji nových spojení v mozku. Pomáháme tak dětem lépe poznávat svět kolem nás a rozvíjet jejich řeč. Přitom to není žádná atomová věda. Milují taktilní hry, tedy dotýkat se různých materiálu a povrchů (dřevo, plast, akryl, plyš). A to nejen rukama, nezapomínejme, že miminka objevují svět svými ústy. Proto i my samy dbáme při výběru hraček do naší vinohradské prodejny radost na bezpečnost použitých materiálu, které nám nejvíce dovedou potvrdit certifikáty.

Sluchové hry

Údiv z nich dovedou ale vymámit i hračky, které vytvářejí zvuky. A tím rozhodně nemáme na mysli hračky na baterky. Stačí naplnit senzorickou lahev rýží a kontrastními předměty, třeba knoflíky, kuličkami, menšími kostičkami, špuntě už na zbytek přijde samo.

Zrakové hry

Vizuální hra pomáhá rozvíjet zrak a vidění dítěte. Dochází k navázání spojení v mozku mezi tím, co oči vidí, a tím, jak mozek tyto informace interpretuje. Hra s barvami, kontrasty, vzory a jejich rozpoznávání je zábavný způsob, jak koordinovat ruku a oči, zručnost, přesnost, a zlepšit soustředění.

Chuťové a čichové hry

Dřevo, papír, plyšové hračky. Každá z nich má svou specifickou vůni. Jen k tomu ochutnávání bude lepší navštívit místnost plnou čar a kouzel – kuchyni - a pustit se do společného čarování se surovinami.

Proprioceptivní hry

Díky propriocepci si utváříme obraz o našem těle v prostoru. Tzv. tělesné schéma si vytváříme od útlého věku. Jedná se však o dlouhý proces trvající až do dospělosti, během kterého získáváme zcela propracovanou představu o našem těle a jeho možnostech. Díky propriocepci je naše tělo schopno vnímat svou polohu v prostoru a zároveň bezmyšlenkovitě provádět nějakou činnost – batole nese talířek do dřezu. Je to tedy spojení pohybu, orientace v prostoru a sledování určitého cíle. Proprioceptivní smyslové hry jsou například tahání, plazení, nebo tlačení předmětu.

Vestibulární hry

Vestibulární systém (rovnováha) je nejstarší ze smyslových systémů. Nachází se ve vnitřním uchu a pomáhá nám vnímat a definovat pohyb. Tedy zda stojíme, hýbeme se, jdeme rychle či pomalu, skáčeme, kterým směrem jdeme. Vestibulární smyslové hry tak zahrnují houpání na houpacím prkně, přeskakování, přebíhání Stapelsteinů, kutálení se, atp.

 

 

Pro Utukutu napsala Šárka Kremzow, MA

Zpět do obchodu