7 tipů jak obnovit dětský zájem o hračku

Po zdlouhavém výběru, procházení diskuzí a doporučení od kamarádky jste domu pořídili krásné hračky a plni očekávání jste se těšili, jak bude vaše dítě rozvíjet po všech stránkách a budete si užívat podobných chvil, jaké jste vídali na fotografiích a četli v recenzích na sítích. Jenže ouha, hračka zaujala jen na chvíli nebo skoro vůbec. Než hračku pošlete o dům dál, vyzkoušejte naše tipy.

 

Rodiče se často veřejně ptají: „Zaujalo to vaše dítě? Stojí to za to?” Bohužel neexistuje univerzální odpověď. Pokud už ale máte doma hračku, která nesplnila vaše očekávání, ještě není vše ztraceno. Nezájem je výsledkem, který ještě pořád můžete ovlivnit.

 

1. Snížení počtu hraček

Rádi dětem dopřáváme a hračky nejsou žádnou výjimkou. Přitom i tady platí, že méně je více. Velké množství hraček totiž tříští dětskou pozornost. Když je dítě obklopeno různými lákadly, nevydrží u jedné hračky a neobjeví její plný potenciál. Nedá se sice s určitostí říct, jaké množství už je moc velké, ale vzít pár hraček stranou, i kdyby třeba jen do vedlejší místnosti, stojí za pokus.

 

2. Rotace hraček

S výše zmíněným tak trochu souvisí právě i Montessori přístup k hračkám a pomůckám. Pokud máte menší policový regál, snížení počtu viditelných hraček se nevyhnete. Po odpadnutí zájmu o vystavené hračky je jednoduše nahradíte těmi, které jste odnesli třeba do obývacího pokoje nebo schovali do šuplíku. A jestli máte regál vysoký, který pojme doslova hromadu hraček, stačí střídat umístění - co je nahoře, vystavte dole a naopak.

 

3. Ať je hračka vidět

Tento psychologický efekt znáte třeba z obchodů, kde nám do výše očí vystavují potraviny, které ani nechceme koupit, ale protože hledáme něco podobného a danou věc vidíme jako první, skončí často v košíku. Využít tento efekt na děti není vůbec nic špatného - hračka by měla být vidět na dobře dostupném místě, aby na dítě „volala“. A je opravdu dobré podívat se na svět z dětské perspektivy a jejich pokoj postupně upravovat dle jejich výšky.

Hračky z dětské perspektivy | Photocredit @katja_adores 

4. Změna místnosti

Nebaví dítě skládat puzzle v dětském pokoji? Nehraje si tam s houpačkou Spectra nebo houpacím prknem tak často a takovým způsobem, jaký jste očekávali? Vezměte si je do obývacího pokoje! Změna prostoru dovede divy, probudí novou představivost a poskytne nové prostorové možnosti. Spíše než odpočinková místnost s pohovkou je obývací pokoj hernou a tělocvičnou. A čím dříve svolíme k propojení těchto světů, tím méně budeme mít vrásek.

 

5. Neobjevená funkce

Čekáte, kdy se vaše motorová myška bude na prkně houpat v stoje, kdy se na prkno posadí ke konferenčnímu stolku, kdy po něm bude jezdit s autíčky? Nebo kdy využije Spectru jako stoleček, tunel či domeček? Nečekejte, zahrajte si spolu s dítětem a ukažte mu další možné způsoby využití hraček, nebo pro něj houpačku do pozice stolečku připravte spolu s několika proprietami z dětské kuchyňky. Neochudíte ho o jeho vlastní invenci. Naopak. Bude to impulsem, aby svou fantazii začalo používat odvážněji.

Nebojte se společného objevování 

6. Schovat

Tohle téma už jsme trochu naťukli. Tím, že hračku nekompromisně odneseme pryč a schováme, si dítě začne všímat jiných hraček, na schovanou hračku si najednou vzpomene a možná se jí bude dožadovat. Pokud na ni zapomene, ani to nevadí, však se také říká: „sejde z očí, sejde z mysli.“ Opětovným vrácením přinesete vlastně “novouhračku, se kterou si dítě bude zase s obrovským nadšením hrát, protože je neokoukaná.

Velkou úlohu v tom hrají také senzitivní fáze, které popsala Maria Montessori. V těchto obdobích jeví dítě zájem o určitou činnost, tím získává zkušenosti a nabývá dovednosti. Jednou je to stavění kostek, jindy psaní písmen a potom zas motorická zdatnost. A právě tyto fáze jsou velmi individuální a objevují se v různém věku. Proto je hlavně na nás dospělých, abychom dali dětem, a hlavně hračkám příležitost, aby nastal jejich pravý čas.

 

7. Úklid

Nejoblíbenější hračkou dětí je bez pochyb pořádek. Je největší inspirací pro tvořivost. Jakmile člověk uklidí, do 5 minut jsou hračky všude. Uspořádání a vystavení hraček ke hře vyzývá. Možná si říkáte, že úklid je trochu boj s větrnými mlýny, protože vždy vede k chaosu. Ale zkuste se na to dívat z jiného úhlu pohledu - nemusíte kupovat stále nové a drahé hračky, stačí ty stávající obměňovat, měnit jim umístění a ukládat je na své místo. Už jen tím dětem připravíte inspirativní prostředí a kdo ví, s tím úklidem jednou také určitě začnou pomáhat, až objeví jeho kouzlo.

 

Pro Utukutu napsala Šárka Kremzow, MA

Zpět do obchodu